Aandacht werkt beter

 

Heeft u een idee hoe vaak u handelt uit gewoonte, van alles doet zonder erbij stil te staan?

 

Door op de automatische piloot te handelen en automatisch te reageren op zowel de buitenwereld als op uw eigen innerlijke ervaringen, zet u patronen in gang. Denk bijvoorbeeld aan wat er met u gebeurt als u zich afgewezen voelt of niet krijgt wat u nastreefde.

Dan zullen er vrij snel negatieve gedachtenpatronen in gang gezet worden, zoals 'ik ben het niet waard', 'waarom lukt het anderen wel en mij niet, ik faal ook altijd'. Vooral die negatieve gedachten-patronen kosten veel energie.

 

Zij geven u het idee dat het u overkomt, alsof u zelf geen keuze heeft, dat u overgeleverd bent aan de omstandigheden. Dat idee kan spanningen veroorzaken. En dat kost energie. In een mindfulnesstraining leert u dat het anders kan. U leert aandachtig stil te staan bij gebeurtenissen en ervaringen, eerder waar te nemen wat er in u gebeurt.

 

Door meer in het hier-en-nu aanwezig te zijn kunt u patronen gaan herkennen. Door dit bewustzijn bent u meer in staat om de keuzes te maken die goed voor u zijn.

 

U neemt zo meer het heft in handen over uw leven. Daarmee zult u spanning, pijn en stress gemakkelijker los kunnen laten.

     'Niet langer 

    op de

automatische piloot'